Takstsjef slår alarm om kvaliteten på nyboliger

22.1.2018

Registrerer at sjefen for Boligprodusentene vrir seg i smerte av disse påstandene! Og er lut lei all kritikk bransjen mottar. I følge journalistikken i dette, avvises kritikken som totalt useriøst! Personlig syns jeg det er på sin plass at en Bransje av en slik størrelse, følges med Argus øyne! Byggtilsynet følger tett på i begge leirer, og ser derfor dette fra begge sider. Og ja, Per Jæger. Det er ikke så gøy å stå på broen i storm og Orkan, og måtte svelge bøtte-vis med saltvann! Men, man kan ikke feie under teppet den påstand som nevnes her. Alt er ikke som det burde! Om ingen ting gjøres. I så fall, vil bransjen slite med Omdømme i mye større grad i fremtiden. Det har tatt en uheldig vending de senere år! Og det går litt fort i svingene. Og jeg betviler at dokumentasjon i flere tilfeller er korrekt! Slik er det bare.. Mange norske håndverkere er i harnisk over kvaliteten på flere av de byggevarer som kjøres inn over landegrensene våre. Og mange ønsker ikke å utføre montasjer, av blant annet flere ulike typer vindu og dør produkter.

Dette, samt kommunikasjonsproblemer på byggeplass, og stadig flere feil og mangler. Men aller størst er Mangelen av forståelse til hvordan ulike typer jobber skal utføres! Selv har jeg vært, og er forsatt delaktig i bransjen på 37, året nå. Til tross for at jeg nå revurderer sterkt mitt engasjement i bransjen, nettopp fordi vi snakker til døve ører. Min fordel har vært at jeg jobber både på gulvet, altså i situasjonen. Og på kontoret! Jeg får kastet slike ting i fanget hver eneste dag. Og største delen av arbeidstiden i dag går med til å finne løsninger, gjøre ombygginger av prefab produkter. Bestilt inn på mål tidlig i byggefasen. Mens endringer blir fattet underveis i prosjektene, uten at involverte parter/leverandører blir informert. Og dermed umuliggjør endringer på bestillinger, og tilleggene må vi sloss om resten av dagene.

Og ja!

Det finnes mange flinke folk i bransjen. Og mange svært godt gjennomførte prosjekter! Det hersker det liten tvil om. Men det skulle også bare mangle i en så stor bransje. Det er allikevel "skremmende" hvor mange prosjekter som faktisk holder en så dårlig kvalitet, at jeg selv har måttet underkjenne utførelsen/forarbeidet på stedet. Dersom man mener at det ikke er hold i noen av påstander som nevn av takstbransjen, bør man kanskje starte med å bruke "GOOGLE" som litt ekstra morgen gymnastikk. Problemet er at det klages altfor lite på ny bolig!  Og slik sett kan det godt være at Per Jæger, ikke har registrert flere klager... Til tross for økt aktivitet. Fasit på dette er nok meget komplekst sammensatt. Men det handler om å krype litt rundt på gulvet å ta utfordringene i nærmere øyesyn. Og det er fullt mulig at vi nå ser konturene av "ROMERRIKET" i bransjen. Hvorpå "Kongene" har delt riket i mellom seg. (Uten at dette gavner oss som jobber her, eller kundene i noen særlig grad.) For ingen snakker sammen lenger. Vi har innført så mange ulike systemer, apper, smartdocs, timereg, hit og dit, opp og ned, BIM, BREEAM, LEAN....... Men det hjelper så lite. Feilene er de samme og manglene ennå flere. Når sakene dukker opp på desken, er skaden allerede skjedd.

Byggtilsynet

https://e24.no/privat/bolig/takstsjef-slaar-alarm-om-kvaliteten-paa-nyboliger/24238331

Hovedkategori:
Eiendom
Forfatter:
Jarle Tungeland

Annonser

No items found.